Quan arribam al pavelló, iniciam el ritual d'entrada: les nines i els nins seuen amb l'esquena a la paret i es lleven les sabates i es posen els calcetins de psico. Després ens preparam per a la sessió, seiem tots i totes junts, recordam les normes més importants, escalfam motors i esbucam la torre. Així començam cada sessió de forma que els infants poden anticipar què passarà a continuació, ja que tenim pautats tant l'inici com el final de la sessió.
Això no només proporciona als infants seguretat afectiva, sinó que els permet concentrar-se en allò que realment importa... Passar-ho bé i tornar grans!
El ritual de sortida comença amb la cançó:
"Un dos i tres,
el joc s'ha acabat:
començam a recollir
que ja és l'hora de partir!"
I aleshores anam a un racó de la sala tots i totes plegats i cantam un parell de cançonetes, parlam de com ha anat la sessió o feim qualque petit joc. després toca llevar-se els calcetins de psico, posar-los dins la bosseta amb l'aigua i posar-se les sabates. Una vegada que han arraconat la seva bosseta a dins el carro de psico (fixeu-vos-hi al vídeo), ja podem anar a ajudar a arraconar. Fer-ho en aquest ordre (aturar, vestir-se i anar a ajudar a arraconar) ajuda els infants que tenen més dificultats en abandonar el joc.
N'hi ha que jugarien a psico tot el dia!
I com podeu veure, també contribueix a fomentar l'autonomia dels infants: d'una banda, es tracta d'hàbits que ja hem practicat i que es repeteixen a cada sessió. I d'altra banda, els infants senten que els adults confiam en les seves possibilitats i que no passa res si s'equivoquen o no són prou hàbils. En els fons allò important és que ho provin tots sols i totes soles.