diumenge, 14 de novembre del 2010

Quarta sessió de psico

Benvolguts lectors, aquesta entrada correspon a la quarta sessió de psicomotricitat al gimnàs de l'escola. Com ja sabeu, és un moment molt esperat pels infants al llarg de la setmana.




Per als professionals de l'educació és un moment per observar l'infant molt privilegiat ja que ens dóna la possibilitat de veure manifestacions de les seves maneres de ser i d'estar en el món, d'expressió psicomotora i de les seves necessitats i de que els infants es sentin reconeguts en un clima de seguretat física i afectiva.





El moviment es pot observar en totes les manifestacions i activitats de l'infant, ja siguin afectives, cognoscitives, socials o motores. Amb el moviment està relacionada l'adquisició de l'autonomia personal, de les nocions fonamentals per als aprenentatges, l'adquisició del pensament conceptual, la manera de comunicar-se amb els altres, amb si mateix i amb els objectes.





Amb el moviment hi està relacionada la personalitat global de l'infant. Per això el moviment és part integrant del seu desenvolupament psicològic.




El paper de l'adult, com ha hem esmentat es basa en observar i en fer petites intervencions que ajuden a reconduir l'activitat i a donar-li més sentit. A més de ser un company simbòlic és la figura d'autoritat i de seguretat que confereix al joc un ordre i un clima que possibilita que la pràctica és dugui a terme en les condicions que requereix l'activitat.





divendres, 5 de novembre del 2010

Tercera setmana de psicomotricitat

Aquesta ha estat la tercera setmana que fem l'activitat de psicomotricitat al pavelló gran. Com ja us avançàrem a la reunió es tracta d'una activitat privilegiada des del punt de vista dels infants: és, probablement, l'activitat de l'escola més desitjada pels infants.

Ara ja començam a introduir petites consignes al començament de l'activitat, com a part del ritual d'entrada. A aquesta part de la sessió es demana els infants que retinguin la juguera fins que ens hem llevat les sabates, ens hem posat els calcetins especials amb els pivotets de goma (n'Àngel i na Maria també) i ens ubicam a l'espai per escoltar les consignes de la sessió. Després ens posam a darrera unes cordes i iniciam la sessió amb "Un, dos i... Tres!!".


Els adults vetllam perquè es compleixen les normes i per mantenir la seguretat en els espais. Com us podeu imaginar les normes són encara poques, ja que per a molts d'infants encara es tracta d'una activitat nova i el poliesportiu és un espai nou. El desenvolupament de la sessió és bastant lliure. Normalment els adults no ens integram en el joc, just fem de companys simbòlics (tastam el "menjar" que ens fan, deim "ai, ai, ai!" si ens disparen, tornam una pilota si xuten cap a nosaltres...), però no ens integram en el joc, de forma que no abandonam el nostre paper de vigilància i observació.




A l'hora d'arraconar, avisam amb una petita cançoneta que ja és hora de llevar-se els calcetins, de posar-nos les sabates i de desar tot el material.

La veritat és que molts dels infants es posen els calcetins i les sabates tots sols. Ja veureu que qualque dia de psico arribaran a casa amb les sabates girades de peu. No passa res! Forma part de l'aprenentatge! En aquestes ocasions, no tindreu cap dubte que s'han vestit tot sols i totes soles.

Al cap i a la fi, no volem transmetre als infants la idea que si nosaltres no hi ficam cullerada, les coses no estan ben fetes, no trobau?

Us tornarem a parlar de psicomotricitat un altre dia.

dijous, 4 de novembre del 2010

Visita de l'odontòloga, na Maria Antònia

Dimarts passat va venir na Maria Antònia, una dentista que ens va fer un taller d'higiene bucal. Tots varem dur el raspall de dents a l'escola!



Uns dies abans varem parlar una mica dels dentistes i entre tots varem extreure que són uns metges que tenen cura de les nostres dents. Hi havia alguns infants que havien anat al dentista i altres que no. Tant els que hi havien anat com els que no varen tenir l'oportunitat de conèixer de primera mà que és un dentista i com ens hem de fer les dents netes.



Na Maria Antònia ens va mostrar una dentadura amb la qual vàrem aprendre i practicar com cal rentar-se les dents correctament.


Per fer la seva feina, els dentistes es posen uns guants i una mascareta. Mirau que ens queden de bé a nosaltres també! Pareixem dentistes de veres!!!






Després de berenar ens varem fer les dents ben netes, seguint les indicacions de la odontòloga.






Moltes gràcies Maria Antònia per aquesta visita tan interessant!


INDICACIONS DE NA MARIA ANTÒNIA PER PREVENIR LA CÀRIES EN MENORS DE 5 ANYS:
· No compartir amb l'infant coses que han estat a la vostra boca.
·Els nins haurien de visitar el dentista almanco una vegada a l'any.
· Les dents de llet són tan importants com les definitives.
· En els nins menors de 3 anys, el raspallat dependrà dels pares. És a partir dels 3 anys que per ells mateixos podràn començar a manejar el raspall (manuals o elèctrics, amb capçals suaus i petits) tot i que hauran de comptar amb l'ajuda dels pares per a l'eliminació de la placa aproximadament fins als 7 anys.
· La quantitat de pasta adequada per l'edat dels vostres infants és l'equivalent al tamany d'un pèsol.
· És la freqüència de l'exposició i no la quantitat de sucre la que augmenta la susceptibilitat a la càries.
· Evitar consumir sucres entre les menjades o limitar-ne el consum a les hores de les menjades ja que el fluxe salival és major i permet un major aclariment oral.

Aquestes indicacions estan pensades perquè els pares pugueu donar continuïtat a les pautes que ens va donar la dentista. Aquesta activitat que vam fer a les aules tendrà més sentit si a casa seguiu les orientacions que teniu a continuació.

dimecres, 3 de novembre del 2010

Reunió amb les famílies de Novembre


Avui hem tingut la segona reunió amb les famílies d'infants de tres anys. Com ja és habitual a aquesta reunió es tracten aspectes de caire metodològic, més enllà dels purament organitzatius i de normativa.

Les famílies han escoltat amb atenció i també han formulat algunes preguntes.




També s'ha presentat "oficialment" aquest petit bloc escolar.

Una de les coses més interessants és que en el moment d'escriure aquestes línies he vist com s'incrementaven les visites al bloc en les darreres dues hores. Seixanta-cinc visualitzacions entre les vuit i les deu del vespre!

Gràcies a totes es persones que heu pogut assistir-hi.

Berenam a l'escola

Els berenars constitueixen una activitat privilegiada a l'escola. Berenam plegats, s'hi estableixen hàbits personals i socials, s'hi estableixen converses i es generen petites complicitats, de vegades com a joc i de vegades com a anticip d'allò que vindrà al pati.










És molt important aplicar la normativa de berenars: no només ens ajudau a fer una millor gestió del temps i dels recursos, sinó que, d'aquesta manera, contribuïu d'una forma molt directa al desenvolupament de l'autonomia personal de l'infant.

Recordeu:
  • Divendres és el dia de la fruita i només poden dur fruita per berenar. Naturalment els infants poden dur fruita quan vulguin.
  • No es poden dur llepolies, dolços industrials, xocolata, crema de cacau ni tampoc sucs ni iogurt per beure.
  • Els berenars han de ser suficients, però no excessius: vosaltres coneixeu les necessitats dels vostres fills i de les vostres filles.
  • Els berenars han de ser prou variats: és molt avorrit berenar cada dia el mateix.