dimecres, 30 de març de 2011

divendres, 25 de març de 2011

La lliçó de la papallona

Ja queda poquet per acabar el segon trimestre. No pareix possible que el temps pugui passar tan aviat. Els infants han fet un canvi ben evident des de principi de curs.

Vos volem agrair que hagueu col·laborat tant amb nosaltres i per això vos volem regalar aquest conte.
Es diu, la lliçó de la papallona. Un conte que vé a ser una metàfora de la importància de deixar crèixer als infants i sobretot fomentar la seva autonomia.


"Un dia, un home va veure una crisàlide de papallona amb una petita obertura. L'home es va asseure i va observar durant un parell d' hores com la papallona s'esforçava perquè el seu cos passés a través d'aquell petit forat. Va passar una bona estona i semblava que no aconseguia cap progrés.
Per aquell hom
e, la papalloneta ja s'havia esforçat prou. Trobava que ja no hi podia fer més per poder sortir del capoll per ella mateixa.


Llavors l'home va decidir ajudar a la papallona: va agafar unes tisores i va tallar la resta del capoll. A la fi la papallona va poder sortir.

Però el seu cos estava atrofiat, era petit i tenia les ales aixafades.


L'home va continuar observant-la perquè sabia que en qualsevol moment les ales de la papallona s'obririen, s'agitarien i serien capaces de suportar el seu cos, que al seu torn aniria prenent forma.
Però res de tot això va passar.
Aquella papallona va passar la resta de la seva vida arrossegant-se amb un cos deforme i amb unes ales atrofiades. Mai va ser capaç de volar.

Allò que aquell bon home, amb tan bona voluntat per ajudar, no comprenia era que l'esforç de la papallona per poder passar a través de la petita obertura del capoll atapeït, era la manera per la qual la natura feia que el fluid del co
s de la papallona arribés a les ales, per, una vegada a fora del capoll, poder volar"




Aquest conte ens serveix per reflexionar sobre la im
portància de que els infants aprenguin del seu propi esforç. Donar-los la oportunitat de fer coses per ells mateixos és ajudar-los a créixer i a fer-los sentir capaços.


Com diu el provervi xinès:

M'ho varen explicar i hi vaig oblidar.
Ho vaig veure i ho vaig entendre.
Ho vaig fer i ho vaig aprendre.

(Confuci, 551-479 aC)



Bon cap de setmana!


diumenge, 20 de març de 2011

Nins i nines... com heu tomat la torre de psico?

A la darrera sessió de psico varem tomar la torre de psico d'una manera diferent. Fins ara l'havíem tomada corrent.
Ens posàvem tots darrera una línia feta amb una corda i esperàvem que els mestres diguessin: a la una, a les dues i a les tres. Tot just després de sentir tres partíem i tomàvem la torre corrent.

Aquesta vegada ens varem posar darrera la corda com sempre però... no la vàrem tomar corrent. Mirau-mos!




Després de tomar la torre els infants i del moment de joc sensoriomotor, joc caracteritzat per l'experimentació del seu cos en relació als materials, sorgeix el joc simbòlic, el jugar a...
En aquest vídeo podeu veure uns infants que estan jugant que van amb un cotxe d'excursió a la muntanya. A les mans tenen un cèrcol i fan veure que és un volant. Els coixins tombats sobre els quals estan asseguts representen el cotxe.




Brrrm, brrrmm, quin cotxe de 5 volants més fantàstic!

Aquesta simbolització es dóna quan un infant aconsegueix fer-se una representació mental dels objectes, encara que no hi siguin presents.
Observeu com un dels infants representa que té un volant a les mans encara que no tengui cèrcol.
L'infant, a través del joc simbòlic, expressa no només el seu nivell de comprensió de l’activitat dels adults i de coneixement del món físic sinó també la vivència interna dels esdeveniments en les que ha participat i de les relacions socials en les que està immers.
Aquest joc promou el desenvolupament del llenguatge i la comunicació i també la socialització ja que contribueix a compartir sentiments, a saber escoltar, resoldre conflictes i arribar a acords.

A cada sessió de psico es donen simbolitzacions d'aquest tipus les quals es van enriquint de cada vegada més. És fantàstic...

Tallem un altre peu a la Jaia Quaresma


Ja ha tornat a passar una setmana! Era divendres i havíem de tallar el segon peu a la Jaia. Ens varem asseure al voltant de la Jaia i varem esperar que venguéssin els nins de 5 anys.


Aquesta vegada, quan n'Àngel li va llevar la cama va fer un bon gemec! Aiiiiiiiiaiaiaiaaiiii!
Pobreta! Així i tot, trobam que és ben valenta.


Ja li hem llevat 2 cames, ara només n'hi queden 5.

Anam d'excursió a les Cases dels Mestres a veure una obra de teatre!

Eiii! Que vàrem anar al teatre a veure una obra que tractava d'un home que li deien Joan Petit Mariner. Ens contà un viatge que va fer amb una tripulació ben divertida: el timoner, el capità... Varen aparèixer una pirates, en Crunx i en Cranx, què eren dos monstres, i també la Princesa Blanca, que en Joan Petit Mariner salvà!



Mireu-nos que ho feim de bé! Aprenem a circular com a vianants.

Vàrem fer el camí cap el teatre a peu ja que no està molt enfora. L'obra es feia a les Cases dels mestres de Santa Maria.


Sortir de l'escola ens obre un ampli ventall de possibilitats d'aprenentatge. Entre ells, aprendre a ser ciutadans del poble i a sentir-nos part d'ell participant a les activitats que s'hi oferten.


I ja ens teniu asseguts a les butaques preparats per gaudir de l'obra de teatre.




Vet aquí en Joan Petit Mariner! Aquest home sabia tocar l'acordió i cantar molt bé, com els bons mariners de veres. Ens va agradar molt.


Una vegada acabada l'obra varem fer una bones mamballetes a en Joan Petit Mariner i sortirem del teatre.

Just a l'entrada de les cases dels mestres hi havia els gegants de Santa Maria: na Maria de Coanegra i en Soler, el bandejat.


Els infants els varen reconèixer ja que a l'escola hem treballat les dues rondalles.

Ben contents tornàrem a l'escola.

dimarts, 15 de març de 2011

I divendres... tallarem un altre peu a la Jaia Quaresma!

-”Sa jaia corema era una jaia de paper, cartó o fusta pintada, magra i esquerda, amb un bacallà amb sa mà i set cames que representaven ses set setmanes de Corema. Es primer dia de Corema la penjaven a dins sa cuina i cada diumenge li taiaven una cama de ses set fins que no en tenia cap; però a mitjan Corema li feien una operació d’on li venia es nom de Jaia Serrada; i era que es dijous de sa quarta setmana, davallaven sa jaia i la serraven pe’s mig, perquè ja tenien mitja Corema abaix.”-

(Aquest fragment està extret d'un llibret de Mossèn Alcover anomenat: Quaresma, Setmana Santa i Pascua)

Segons Alcover, la Jaia Quaresma servia als nostres avantpassats per comptar les setmanes que quedaven perquè fos Pasqua. Treballar aquesta tradició amb els infants és una manera de fer-los entendre el pas del temps i del recompte d'aquest i a la vegada mantenim un costum viu dels nostres padrins.
Va ser un moment especial ja que tots els nins d'infantil el varem compartir. Tots junts varem contar les cames a la Jaia!!!

Aprofitam per treballar petits fragments de tradició oral popular com ara aquesta cançó i aquesta poesia.

CANÇÓ DE LA JAIA QUARESMA
Jaia Corema
peu petit
caga en terra
i pixa en es llit.
Ara venen set setmanes
totes de menjar llegum
i després ve es costum
de menjar-mos ses panades!



Dos braços
set cames
nas gros
peus petits
sa Jaia Quaresma
ja torna a ser aquí!
Amb unes graelles
amb un bacallà
cada setmana
una cama perdrà.




Les reaccions dels infants en veure per primera vegada varen ser molt diverses. Alguns es varen fer por, i altres fins i tot varen voler tocar la cama que vàrem tallar a la Jaia.



Alguns infants, fins i tot, es varen interessar en saber si a la Jaia Quaresma li féiem mal qual li tallam les cames. Na Maria li va demanar si n'hi féiem. La Jaia Quaresma m'ha contestar molt fluixet: Fa mal, però es pot aguantar.


Es ben valenta aquesta Jaia!

Divendres n'hi tallarem una altra.

dilluns, 14 de març de 2011

Demà farem crespells



Estimades famílies:

Com us hem informat a través de la circular informativa que us hem remès avui, demà tenim previst fer crespells a l'escola.

És per això que us demanan que en arribar a les 9'00h, en el moment de penjar la jaqueta i la motxilla al penjador ajudeu els infants a posar-se la bata. D'aquesta manera podrem començar tot d'una.


Un aclariment: si el vostre fill o la vostra filla queden a l'escola matinera, no cal que els poseu la bata en arribar, ni que la duguin posada de casa. En arribar, ja els ajudarem.

Si voleu aportar motlles de llauna o plàstic per fer els crespells, no cal dir que ho podeu fer: bastaran un o dos per infant i penseu a posar-hi el nom (hi podeu enganxar etiquetes adhesives, gomets, etc.). Naturalment, no és necessari si no voleu o si no en disposau: just volem oferir als infants que ja han fet crespells a casa l'oportunitat d'emprar els seus motlles a altres contextos.

Gràcies per la vostra col·laboració.

Maria i Àngel

divendres, 11 de març de 2011

Els polls a l'escola

Com bé sabeu, a l'escola hem de conviure de tant en tant amb les infestacions de polls, tècnicament anomenades "pediculosi".
Exemplar de femella adult
Els polls són uns petits insectes paràsits. Hi ha unes tres-mil espècies en el món i la majoria s'han especialitzat en parasitar determinades altres espècies.

Per als polls el nostre cap és la llar perfecta
D'entre ells, aquells que ens interessen, perquè es troben entre nosaltres i ens xuclen la sang si poden, són els petits polls dels cabells. Viuen entre 16 i 30 dies i els encanta estar-se als nostres caps, ja que hi troben un ambient càlid i humit, i s'hi troben d'allò més bé. Una sola femella posa centenars d'ous, també anomenats llémenes, que tarden devers una setmana en incubar la larva fins que neix el poll.

S'enganxen als nostres cabells i ens xuclen la sang

Aquests polls s'enganxen als cabells amb unes ungles especials al final de les extremitats. No boten ni volen i just es contagien per contacte directe, però es mouen fàcilment i ràpida al cap. Com us podeu imaginar a l'escola això passa molt sovint, per la qual cosa és fàcil que es propagui la infestació a altres caps de companyes i companys, de mestres, de familiars, de veïnes i veïns...

La picor persistent podria ser símptoma de pediculosi

Als polls els agraden tota casta de cabells, però és cert que es propaguen més fàcilment entre els infants. Per saber si tenen polls es poden cercar les llémenes a darrera les orelles i al clatell. Si veiem que un infant es grata amb insistència, potser que tingui una infestació de polls. Recordeu que gratar-se el cap de forma intensa pot produir lesions al cap i infeccions bacterianes.

Quan ja tenim una infestació, penseu a tenir paciència: més prest o més tard els infants en poden tenir i, al igual que hi ha infants als quals els piquen els moscards més sovint, també n'hi ha que pateixen pediculosi amb més facilitat. Feu el tractament complert i renteu tota la roba i els estris dels cabells de l'infant amb pediculosi. I sobretot, lleveu totes les llémenes. Sempre n'hi ha que sobreviuen als tractaments i ens poden encomanar pediculosi una altra vegada en molt poc temps. També penseu en avisar a na Maria o a n'Àngel, de forma que quan hi ha uns quants casos, puguem prevenir-vos.

Necessitam la vostra ajuda contra els polls. Gràcies per la vostra paciència i comprensió.

Maria i Àngel

divendres, 4 de març de 2011

Disfressats de cap a peus i... molta festa!

Avui hem passat un dia ben divertit! Un dia de festa, de colors, de rialles i de fantasia!

Quan hem arribat hem jugat per racons com feim cada dia. Què divertit que ha estat jugar entre tants de pirates, fades, dimonis, personatges de Disney i de contes...





Mireu quines disfresses més precioses! Els nins de p3 A han posat com a bons models perquè prengeu nota d'aquestes disfresses tan guapes.






Els nins de P3 B ens hem fet un parell de fotos al pati tots junts.


També ens hem fet una foto al voltant del taronger que ens va regalar en Caetano. És un arbre que estimam molt perquè és un regal del nostre amic que recordam molt sovint.


Després de fer-nos les fotos hem berenat de coca amb tallades, been bona. I una vegada hem berenat hem sortit al pati i hem jugat amb els nins de 4 i 5 anys que també anaven disfressats.

Els mestres també anaven disfressats! La coneixeu a aquesta mestra??? Ens sabrieu dir qui és?









Ses dues Maries i n'Àngel.



Després del pati hem descansat una estoneta amb música de relaxació i ens hem preparat per anar al pati dels grans on ens esperava una festa amb un grup d'animació que ens ha fet ballar molt!


Al pati dels grans, alguns nins s'han retrobat amb els seus germans grans que ja van a primària!




Aquesta festa de Carnaval a l'escola ha estat fantàstica!

Bon cap de setmana i molta fressa!

Hem rebut una carta d'en Caetano!!!!!!!

Què bé! A la fi tenim notícies del nostre amic Caetano!
Ens va arribat un sobre a l'escola, amb un remitent que tots coneixíem!


- Són les lletres del nom den Caetano! :D


Impacients, volíem obrir el sobre però abans varem pensar mem que hi podria haver dedins.


- (Maria) Què ens deu haver enviat en Caetano?

- (N) Una foto dels avions

- (P) Un regal

- (C) Va dir que ens mostraria la seva escola!

- (N) Lletres...

Vàrem obrir el sobre i varem trobar dos dibuixos preciosos: un de n'Àngel amb un capell i un de na Maria amb un avió i un dimoni.

En Caetano ens va enviar un quadernet amb fotos de tot el viatge de Mallorca a Buenos Aires. Hi ha fotos de la família a l'aereoport! Mireuu! Quantes maleeetes!




En Caetano ens va contar que allà encara no han començat l'escola però que ben aviat la començaran.

Diu que el que més li agrada de la seva nova ciutat són els parcs. Allà on viu està ple de parcs ple d'arbres on pot jugar molt!


Estam molt contents de que li agradi la seva nova ciutat.


Gràcies per la teva carta, Caetano! Ben aviat rebràs una resposta!